Arvoisa ESATKYläinen ja lukijamme,
Minulla kuten monella muullakin sekä perinteinen että sähköinen kalenteri tyhjeni seuraavan kuukauden ajalta todella tehokkaasti. Ei isoja asiakaskäyntejä isolle porukalle, ei iltaohjelmaa pelien ja harrastusten merkeissä, ei (kasvokkaisia) vierailuja, ja palaverit etäyhteydellä tai netissä. Onko nyt aika pysähtyä ja miettiä?
Tuleeko kenties rajoituksia jopa siten että vain kaksi osallistujaa kerrallaan?
Korona jättää jälkensä moneen asiaan työpaikoilla, yrityksissä ja erityisesti kuin ihmisten arjessa. Matkustaminen saattaa tämän takia vähentyä pysyvästi ja moni huomaa myös kotioloissa että joku aikuisista on paikalla kissojen ja koirien lisäksi kun lapset tulevat kotiin koronaepidemian laannuttua. Erilaiset videoneuvottelut, Teams – ja Google Hangouts – palaverit, Skype – puhelut ja etäyhteydet ovat nyt viimeistään yleistyneet myös yrityksissä joissa ne on asennettu mutta ei ole aikaisemmin käytetty.
Kenties etätyöstä tulee lopultakin uusi “normaali” jos siitä syntyy eri yrityksissä positiivisia kokemuksia ja käytännössä toimivia malleja. Tuleeko lopultakin myös työstä tulee ajasta ja paikasta riippumatonta? Isompien yritysten toimistojen tyhjentyessä ne puolestaan saattavat jatkossa miettiä pienempiä toimitiloja. Aamuisin vain nopeimmat 15 pääsevät toimistolle, loput 15 ovat ajasta ja paikasta riippumattomasti jossain muualla kun on vain 10 autopaikkaa vuokrattuna yritykselle.
Toivon mukaan myös yrittäjien ja yrittämisen arvostus nousee. Ihmiset tajuavat että pienemmän paikkakunnan kivijalkakauppa ei ole itsestäänselvyys. Ilman asiakkaita se(kin) kaatuu. Zalando ja Amazon ovat eri asia kuin paikallinen suutari, huoltamo tai korjaamoliike joka tulee myös käytetyn tavaran osalta auttamaan. Ja tietotekniikassa toivottavasti alettaisiin myös käyttämään paikallisia toimijoita, se näin IT-alan ihmisenä lähellä sydäntä. Tottakai voi soittaa HelpDeskiin mutta jos se ulkoistettu ja Intiasta, Prahasta, Porvoosta tai Tampereelta saat tikettinumeron mutta itse laitteiden ja ohjelmistojen korjausta pitäisi tehdä Etelä-Karjalassa, Lappeenrannassa tai Ylämaalla niin se ei auta ellei oikeasti auttavia käsiä ole lähistöllä.
Kuten aina niin myös kriisien osalta osa yrityksistä kääntää epätavalliset tilanteet hyödykseen. Kriiseissä on aina häviäjiä ja selviytyjiä, kuten kulttuurissa ja urheilussa. IT – ammattilaisen näkökulmasta toivon myös että perinteisen median (Sanomalehdet, Yleisradio, isot radiokanavat, TV1, TV2 ja MTV3 ja vastaavat) rooli korostuu kun erityisesti sosiaalisen median puolella on pilvin pimein väärää tietoa ja huhuja. Tässä tilanteessa on nyt erilaiset Reality – sarjat auta joissa kännätään ja eletään kuin viimeistä päivää bailaten illat ja yöt. Nyt viimeistään on tekojen ja vastuullisuuden aika, myös tietotekniikan osalta, eikö vaan?
Muuta?
Ota rohkeasti yhteyttä ja lue yleissivistävänä tietona edelleen todella ajankohtainen kybertuvallisuuden ja – puolustuksen info.
Oikein hyvää korona-aikaa ja tavataan eri tilaisuuksissa kunhan isommat joukkokokoontumiset ovat taas mahdollisia.
maaliskuun 2020 lopun #korona #kyberterveisin Jari, puheenjohtaja