Arvoisa lukija,
koronan aikana yksi asia on kärsinyt inflaation! Mikä siis? Teams-, Zoom- ja Google Meet- ja muut Hangouts – webinaarit ja palaverit. Nyt pidetään videopalavereita niiden pitämisen ilosta ja alkaa tulla raja vastaan monella. Nyt ei enää edes osallistuta koska menee tarinatuokoiksi ja ruotsalaiseen malliin yritetään videon avulla osallistaa kaikki mukaan ”koronatalkoisiin”. Oletteko huomanneet saman eli tarjotaan webinaaria webinaarin perään, sekä työpaikan intrassa että Internetin suunnalta? Erityisesti työajan hallinnan ja etätyön ohjeistuksesta ja hyvistä käytännöistä on ollut viimeisen 4-6 viikon ajan niin monta seminaaria, siis webinaaria, että moni ihmettelee miten ennen saatu työt ja muut vapaa-ajan ja yhdistysten harrastukset tehtyä.
ESATKYn kevätkokous toi etätyökeskustelun osalta myös tämän esille – ihmiseltä ihmiselle – Milloin lähdetään porukalla prinsesssalaiva Armadan kannelle parantamaan maailmaa ja juttelemaan ristiin rastiin agendan ulkopuolisista aiheista? Tämä asia sovittu – fyysinen kokoontuminen – ja näemme kesällä Saimaan rannan ääressä ihan oikeasti ja ei vain äänen ja kuvan kera. Ja siellä keskustelu menee kuten kotioloissa, pienten haaksirikkojen kera löydetään lopulta saarella vaikka vene meinaisi matkalla välillä upota. Tehdään pieniä korjaavia toimenpiteitä ja parin oluen ja siiderin sekä ruokailun jälkeen illan päätteeksi olemme tavoitteessa!
Muutummeko me vai teknologia?
Teknologian muuttuminen edellyttää myös organisaation ja ihmisten muuttumista eikö vaan? Erilaisten tutkimusten perusteella jopa 80 % organisaatioiden tietohallinnoista ei todellakaan ole valmis digitaalisen liiketoiminnan tuloon. Syynä ovat monesti asenteet, muutosvastarinta, itse organisaation rakenne, osaamiset sekä yrityisesti yrityksen kulttuuri. Näitä ei valitettavasti saa Internetistä Tilaa – nappia painamalla. Kriittisen osaamisen hallinta ja siihen liittyvien vaatimusten muuttuminen on yksi tärkeä teema. Tietohallintoihmisten pitää osata ihan jokapäiväistä liiketoimintaa ja pystyä laajentamaan katselukantaansa.
Mitä koronan jälkeen?
Milloin korona-aika loppuu? Ei varmaan milloinkaan joten osasta käytäntöjä joita nyt otettu etätöissä tai töiden hoitamissa käyttöön jäävät pysyväksi. Esimerkiksi lakitoimistoissa on nuorempi väki alkanut sanomaan että toimistolle turha tulla kun saa asiat hoidettua etänä tai webinaareina ja järjestelmien kautta jotka toimii pilvipalveluina. Näissä korona-aika jää pysyväksi käytännöksi ja työnantajien on mietittävä muitakin porkkanoita kuin hieno keskustan toimisto kun huomattu että 50 kilometrin päästä tai mökiltä saa hoidettua juoksevat työasiat. Tämä korostuu isojen kaupunkien ruuhkaisissa toimistoissa ydinkeskusta-alueilla ja asumismukavuuden osalta esim. kehä III:n ulkopuolella Helsingissä. Ja jos samaa ajattelee Lontoon, New Yorkin, Pariisin, Shanghain tai muiden miljoonakaupunkien osalta niin vain muutos, siis Korona-muutos on pysyvää…
Tietoliikenneverkot ja niiden nopeudet sekä pilvipalvelut, ne eivät ainakaan hidastu tämän muutoksen jälkeen. Ne jatkavat 6G ja 7G -verkkojen ja ohjelmistojen pilvikäytön osalta mobiililaitteiden kera vähintään nykyistä kasvuaan.
Suuri verkkokauppa-alusta raportti julkaistu
Kevät ja korona aiheuttaneet sen että verkkokauppoja on perustettu kuin sieniä sateella. Maaliskuussa 2020 toteutettu suuri verkkokauppa-alustatutkimus on julkaistu ja luettavissa, olkaapa hyvä.
Kesän odotuksin kohti syksyä
Oikein hyvää kesän odotuksia ja kohti toukokuun lopun erilaisten virtuaalijuhlien kera. Pysytään terveinä ja iskukykyisinä!
terveisin Jari, puheenjohtaja, ESATKY